22 January 2010

15.


sudah terlalu lama. betul-betul lama. dari tenang terus menjadi-jadi gila. bukan gila sangat pun, setakat emosi tidak stabil, sudah lumrah bila dikaitkan dengan aku. emosi memang tak stabil. langsung. sekadar suka untuk dua saat dan bertukar menjadi pemarah dan pendengus untuk satu atau dua jam seterusnya, memang obvious yang aku punyai konflik personaliti. sisi gelap, terlalu kuat untuk lawan sisi baik aku.


aku suka dengar lagu yang boleh buat aku berfikir lebih daripada Mahatma Ghandi berfikir untuk merdeka kan India, aku suka untuk berfikir yang bukan-bukan. aku lebih cenderung ke arah itu. malahan terkadang bila benda senang, aku sulitkan. benda kecil, aku besarkan. sungguh melelahkan bagi kamu-kamu yang berada di sekeliling aku.


otak aku ligat fikir macam-macam, tapi bila terlalu ambil kisah dengan benda-benda yang kecil, lantas gambaran yang lebih besar terus luput dari kepala otak. macam, bila dilarang untuk makan makanan yang manis-manis, aku langgarkan sahaja peraturan itu : aku rasa sekarang adalah waktu yang afdal untuk aku makan apa saja yang aku suka. padahal gambaran yang jelas untuk aku yang suka makanan manis ini adalah ; terbaring di katil hospital kerana penyakit diebetes dan separuh kaki yang telah dipotong. gambaran besar itu kadang-kadang memang aku tak layankan. memang bodoh dan ignorant, tapi biasalah, manusia. alasan paling cliche yang kita-kita boleh berikan : biasalah, manusia..


kalau jadi manusia yang ignorant memang sentiasa tiada masalah. jadi marilah menjadi manusia jenis ignorant. sama resolusi dari tahun yang lepas-lepas. memang hidup ini tiada masalah.




indah kan ?

No comments: