14 January 2010

09.

bila aku menulis tentang tujuh pecahan sisi. aku rasa ianya benar. walaupun masih hidup dalam bayang-bayang orang lain yang punyai makna sebenar dalam hidup, tapi aku masih bernafas dengan tenang dan selalu mengingatkan diri tentang keperluan aku dalam menjadi makhluk yang sedikit agresif, dan kebanyakkan masanya hipokrit.



some say it's talam dua muka, go to hell with it. aku tak ikut terma dan label yang disediakan semata-mata untuk berada dalam golongan yang selesa. ada kepala, pakai. ada hati, baling ke dinding yang paling konkrit kerana hati ni kadang-kadang hanya mahukan perkara yang bukan-bukan, dan kadang-kala perkara yang bukannya keperluan pun. nama pun hati, kalau ikut hati memang lah ikut emosi. ada kepala barulah ikut logik. agaknya lah.



aku masih takut-takut disini. aku menulis tanpa label. tiada pengikut, tiada yang boleh beri pandangan mereka, bukan kerana aku rasa aku terlampau bagus, tapi kadang-kadang dalam memberikan kebebasan kepada orang lain untuk berbicara, aku perlu merasakan kebebasan itu dulu.



konsep baru tahun ini, pentingkan diri sendiri dahulu. i have to be fucking self-fish. i have to be self-absorb. i have to. bila keadaan situasi dan hidup ini lebih mementingkan perasaan diri sendiri daripada perasaan kekeluargaan, aku percaya kita semua akan berjaya. berjaya in a way dan kemudian bila berdiri keseorangan di atas puncak di atas, melihat bawah kepada orang-orang yang kita telah tindas sepanjang masa, baru lah masa itu kita akan tergelak-gelak sampai tak cukup nafas kerana mengakui apa yang kita canangkan selama ini, bahawa kita harus menyemai sikap mementingkan diri sendiri.



dan kemudian, lahirkan golongan-golongan yang membantah. lahirlah golongan-golongan yang membenci. riot mula timbul. anarchy yang dicipta kita akan ditentang. golongan punk mengambil tempat dalam segala perkara. perasaan kedamaian mula hilang. dunia mana mungkin akan aman ? ini semua gara-gara kau. kalau kau tak terlalu mementingkan diri sendiri, sudah tentu si polan dan si polan boleh berjaya. kalau, kalau, kalau, dan selalunya golongan ini memandang dari tepi dan hanya beri pandangan bodoh mereka sepintas lalu.







mana mungkin mereka mengerti ?
sememangnya mereka enggan untuk mengerti.
sifat pentingkan diri sendiri memang akan tetap ada pada semua manusia,
dan kita kena terima sahaja.

No comments: