23 June 2010

19.

aku betul betul tak boleh menulis sekarang. betul betul kosong.

aku rasa aku dalam depression baru aku boleh menulis. rasanya dengan menulis boleh jadi penawar racun yang aku rasa. pedih hati, ranap jiwa, semua boleh di tulis. boleh di rangka, boleh di edit, boleh buat macam-macam yang kita suka. padahal realitinya bukan begitu. tak semudah yang disangka. hati bukannya plastik, bukannya besi, apatah lagi kaca. tak boleh nak terima semua benda. hati sebenarnya sangat rapuh, fragile macam kaca. tapi kadang-kadang bila dah boleh terima kenyataan dah hakikat sebenar, hati juga boleh jadi kuat, gagah macam besi. macam tembaga.


nampaknya, manusia jenis ignorant tak akan kembali dengan bayang-bayang. bayang-bayang jahat. otak tak pernah betul. lagipun, bayang-bayang dah jumpa kekasih hati baru. lawa, macam awek jepun. mata bulat. macam katun. memang idaman lelaki. mungkin dah jodoh, terima saja.


manusia jenis ignorant dulu memang agak menyedihkan. bukan, dia masih lagi menyedihkan, tapi manusia jenis ignorant rasanya sudah separuh jalan untuk buka buku baru. bab baru. pengalaman baru. tinggalkan tanah jajahan dan pergi merantau ke negeri orang. tak perlu hadap mereka-mereka yang sering tinggalkan luka, tapi tak pernah kesah sebenarnya. mungkin pengalaman di negeri orang akan buat manusia ignorant ini berasa aman. damai. tenang.


aku pergi dulu. betul-betul pergi dulu. tunggu hati berkocak baru aku luahkan disini. macam perempuan. geli. tapi biarlah. janji hidup tenang. dan tak kacau orang. itu yang penting sebenarnya.


No comments: